Covid-19

De impact van Covid-19 is enorm. Vrijwel elke branche is getroffen door de maatregelen die zijn getroffen, om het virus onder controle te krijgen. We leven momenteel in een zeer onzekere tijd, die veel stress met zich meebrengt. Juist in een stressvolle periode, is een welverdiende vakantie een mooi vooruitzicht. Maar wat als je vakantie is geannuleerd door Covid-19?

Garantiefonds

Als je de reis al voldaan hebt, wil je uiteraard dat de hele reissom, weer keurig op jouw rekening wordt gestort. Zo kan jij dat geld op een later tijdstip, alsnog gebruiken voor een welverdiende vakantie.

Komt het initiatief tot annulering van jouw reisorganisatie, dan heb jij recht op teruggave van de reissom. Het is bij de wet geregeld dat de terugbetaling, binnen 14 dagen na het annuleren, moet plaatsvinden. Door de coronacrisis is het voor de reisbranche echter een enorme uitdaging om hier aan te kunnen voldoen. Er wordt dus wel enige coulance van jou als gedupeerde reiziger verwacht, als de terugbetaling langer op zich laat wachten.

Helaas is het zo, dat veel reisorganisaties in dat geval liever een voucher aanbieden, in plaats van het geld aan jou te retourneren. Vanuit het oogpunt van reisorganisaties is dat ook heel logisch te verklaren. De reisorganisaties kunnen immers geen reizigers op vakantie laten gaan, maar verdienen zelf in de onzekere tijden ook geen geld. Om faillissementen te voorkomen, willen ze door het uitgeven van vouchers bereiken, dat jij op een later tijdstip, alsnog je vakantie bij hen boekt. Is jouw reisbureau failliet gegaan door Covid-19, dan kan jij in sommige gevallen een beroep doen op het garantiefonds voor reizen.

Faillissement reisbureau

Om zeker te weten dat jij door het Garantiefonds Reizen kunt worden bijgestaan, is het van belang om te weten of jouw reisbureau was aangesloten bij dit fonds.

Zo ja, dan kan via dit Garantiefonds jouw geld worden terugbetaald. Belangrijk is wel om te weten dat eventueel gemaakte kosten voor een paspoort of vaccinaties niet vergoed worden.

Vliegtuigmaatschappij

Sinds oktober 2020, zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht jou de vliegticketprijs, binnen 7 dagen na het annuleren van de vlucht, terug te betalen. Ook kosten die jij hebt gemaakt voor een stoelreservering en bagage, zijn daarbij inbegrepen. Veelal zullen ze in eerste instantie proberen jou een voucher aan te bieden, maar die hoef jij dus niet te accepteren, tenzij je de voucher inmiddels schriftelijk hebt geaccepteerd.

Wil jij toch gebruik maken van een voucher, dan is het goed te weten dat die voucher maximaal een jaar geldig is. Heb jij de voucher niet verzilverd binnen dat jaar, dan moet de vliegtuigmaatschappij zelf het initiatief tonen en jou het geld alsnog terugbetalen. Als dit voor jou van toepassing is, dan is het dus aan te raden in de gaten te houden of je dat geld ook daadwerkelijk krijgt na afloop van het jaar.

Probeer de rust te bewaren als blijkt dat jouw vakantie geannuleerd wordt. Je hebt wellicht nog geen officieel bericht gehad, met betrekking tot de vlucht, maar annuleer niet zelf. Als je namelijk zelf annuleert, vervallen jouw rechten en heb je geen recht op compensatie.

Negatief reisadvies

Aan het begin van de uitbraak van het coronavirus, in maart 2020, was het in veel gevallen nog mogelijk om je vakantie om te boeken. Zo kon je wel reizen naar een bestemming waar het risico op besmetting met Covid-19 laag was. Heb jij nu toch plannen om je vakantie te gaan vieren, in een gebied waar code rood of code oranje van toepassing is, dan ben jij niet verzekerd. Je loopt dan het risico in quarantaine te moeten op je vakantieadres, waarbij de kosten voor jouw eigen rekening komen.

Conclusie

Nu, anno oktober 2020, zijn er dusdanig veel landen waarvoor een negatief reisadvies geldt, dat omboeken vrijwel niet meer mogelijk is. Het is absoluut vervelend dat jouw vakantie niet door gaat. Sta echter eens stil bij de grootschalige gevolgen, die deze crisis heeft op de hele wereld. Veel bedrijven staan op het punt van faillissement en moeten langzaamaan mensen gaan ontslaan. Het einde van de crisis is ook nog niet in zicht.

Wees coulant en realiseer je, dat het voor jou “slechts” om een geannuleerde vakantie gaat. Veel mensen komen zonder werk te zitten omdat bedrijven veelvuldig failliet gaan. De kans dat deze mensen volgend jaar op vakantie kunnen gaan is zeer klein.

Of je nu wel of niet besmet bent met het coronavirus, het virus raakt ons allemaal